Het was altijd simpelweg hoe het was: een dieselauto leasen of kopen is goedkoper dan een benzineauto wanneer je veel moet rijden dankzij de lagere kosten per kilometer. Na een bepaald aantal kilometers op jaarbasis wordt diesel dus, ondanks de hogere motorrijtuigenbelasting, voordeliger dan benzine. Voorheen was diesel namelijk vaak tot maar liefst 30 cent goedkoper per liter. Desondanks prijkt diesel de laatste tijd met de hoogste literprijs bij tankstations, waar nog niet lang geleden de benzineprijzen recordhoogtes aantikten. Waar de prijzen voor benzine inmiddels weer redelijk genormaliseerd zijn, wordt diesel alsmaar duurder. Deze prijsstijging heeft meerdere oorzaken die we hieronder voor je op een rij zetten.
Een tekort aan diesel
In Europese raffinaderijen wordt minder diesel geproduceerd dan dat er gebruikt wordt. Om dit tekort op te vangen konden we in het verleden naar Rusland kijken. Vanuit Rusland werden namelijk miljoenen liters kan-en-klare diesel ingekocht, echter is dit als gevolg van de oorlog in Oekraïne weggevallen. Een deel hiervan word waarschijnlijk opgevangen met diesel uit Amerika, echter komt dit van verder en is het lastiger om naar Europa te krijgen. De vraag naar diesel is nu dus groter dan het aanbod, wat de prijs opdrijft.
Dieselgate
Ook is diesel de laatste tijd in een kwaad daglicht komen te staan door de zogeheten ‘dieselgate’: autofabrikanten die gunstigere verbruiks- en uitstootcijfers opgaven dan haalbaar was. Daarnaast bleek de uitstoot slecht voor mens en milieu, wat erin resulteerde dat steden hun centra dichtgooiden voor dieselrijders. Het aantal verkochte dieselauto’s is daardoor gedaald, echter blijft diesel de brandstof voor al het vrachtverkeer, van zwaar transport tot koeriersdiensten. De vraag naar diesel blijft dus hoog.
Biodiesel geen oplossing
De meer ecologisch-verantwoorde variant op diesel, biodiesel, biedt helaas ook geen oplossing om de vraag te verminderen. Dit omdat deze brandstof maar voor een zeer beperkte hoeveelheid gebruikers geschikt is.
Geen olie met korting
De oorlog in Oekraïne heeft nog meer gevolgen, kijkend naar diesel. In het verleden werd er namelijk veel ‘bottom of the barrel’ olie geïmporteerd uit Rusland. Letterlijk vertaald: olie uit de onderste laag van de emmer. Dit is zwaardere olie waar ze in Rusland niet veel mee kunnen doordat het raffinageproces daar een stuk minder ontwikkeld is. Voorheen konden we deze ruwe olie voor lage prijzen inkopen en in onze raffinaderijen alsnog omzetten in diesel, echter is deze mogelijkheid nu weggevallen. Dit betekent dat er naar duurdere olie gekeken moet worden om dezelfde hoeveelheid diesel te blijven produceren.
Ontzwavelen duurder door hoge energieprijzen
Diesel bevat meer zwavel dan brandstoffen zoals benzine. Dit betekent dat er meer stappen genomen moeten worden om de diesel te ontzwavelen. Dit wordt gedaan aan de hand van waterstof wat gewonnen wordt met aardgas. Door de gestegen energieprijzen is dit proces stukken duurder geworden. Omdat diesel meer aardgas gebruikt voor het ontzwavelen dan benzine, is de klap een stuk harder aangekomen bij diesel.